چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

دکتر عباسعلی کدخدایی: شورای نگهبان به عنوان نهادی موثر در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی رفیع قرار دارد که وظایف بسیار مهم آن ضامن مشروعیت این نظام است.

نهادی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «اقدامی کاملاً صحیح، حکیمانه و متین» می باشد.
اهمیت و منزلت قانون اساسی خود گویای جایگاه رفیع نهادی است که نگاهبان قانون اساسی است.

در همه نظامهای سیاسی نهادی برای پاسداری از قانون اساسی وجود دارد و در کشور ما شورای نگهبان با پاسداشت شرع مقدس و قانون اساسی ناظر حرکت قوای کشور بر مدار ارزشها و آرمانهای ملت مسلمان ایران و صیانت از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب با عنایت به اعتبار نظرات آن با اصول قانون اساسی ایجاد آن را امری عقلائی خواندند که «برای اطمینان از حرکت نظام در مسیر اصول و ارزشهای اسلامی» اهمیت بسیاری دارد.

برتری جایگاه این نهاد مقدس را در پاسداری از آرمان های ملت ایران می‌توان با نگاهی به تجربه تاریخ معاصر بیش از پیش مشاهده کرد چه بسا اگر متمم قانون اساسی مشروطیت به ویژه نظارت فعال مجتهدان طراز اول بر روند قانونگذاری کشور، اجرایی می‌شد ثمره ملت ایران زیر چکمه های استبداد رضاخانی قربانی نمی‌شد.

افق نگاه حکیمانه معظم له به وظایف نظارتی این شورا مندرج در اصل 99 قانون اساسی آنچنان است که اداره کشور و سرنوشت ملت را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن رفتار، اخلاق، عقاید، دانش و صلاحیت‌های افراد به آنها واگذار نمود.

کسانی که اعتقاد به مبانی یک نظام سیاسی از جمله نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ندارند نمی‌توانند در مسند قانونگذاری و یا در رأس دستگاه اجرایی نیز قرار گیرند. به همین خاطر بررسی دقیق صلاحیت نامزدها و صیانت از آرای مردم در انتخابات در جریان برگزاری انتخابات گوناگون از مهمترین اقدامات شورای نگهبان طی سال‌های اخیر بوده است.

آنچه که در دیدار روز چهارشنبه بر آن تاکید شد وظیفه شمردن بررسی صلاحیت ها بود که چنانچه به درستی انجام نپذیرد تخلف از اهداف شورا خواهد بود و از این رو نمی‌توان گوش به سخنانی داد که شورای نگهبان باید مصلحت را در نظر بگیرد و نه قانون را. قانون در تعبیر داهیانه رهبر حکیم انقلاب معیار اصلی در ادای وظایف شورای نگهبان باید باشد ولاغیر، معیاری که تخطی از آن جایز نیست و نباید در انجام آن غفلت و کوتاهی شود. همانگونه که در استنباط های فقهی و حقوقی نیز باید قانون ملاک عمل قرار گیرد.

امید آن که فقهای معظم و حقوقدانان محترم شورای نگهبان بتوانند در آینده نیز بیش از گذشته در دفاع از شرع مبین اسلام و میثاق ملی مردم شریف ایران موفق باشند و کوشش و تلاش آنان موجبات رضای خداوند متعال را فراهم کند.

قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان

کد خبر 26369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز